وبلاگ خبری و فروشگاهی ساتاپلاس
0

کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی به چه صورت است؟

بازدید 135

کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی چیست؟

افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، می‌توانند از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند. یکی از امکاناتی که سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان خود در نظر گرفته است، کمک هزینه کفن و دفن است. کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی، با هدف جبران هزینه‌های مالی دفن متوفی و مراسم ترحیم او در نظر گرفته شده است. لذا بازماندگان متوفی می‌توانند از این کمک هزینه استفاده کرده و هزینه‌های کفن و دفن و مراسم ترحیم را کاهش دهند. اما شرایط دریافت هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی چیست و برای دریافت آن چه کاری باید کرد؟ در ادامه مطلب به بررسی این موارد پرداخته و با میزان این کمک هزینه آشنا خواهیم شد.

کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی چیست؟

طبق توضیحی که در سایت تامین اجتماعی عنوان شده و برابر با بند ۱۸ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، کمک هزینه کفن و دفن عبارت است از: ” کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی، مبلغ مقطوعی است که به منظور جبران بخشی از هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند، پرداخت می‌شود.”

کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی، یکی از حمایت‌های مالی کوتاه مدت است که به افرادی که دارای شرایط لازم برای دریافت آن هستند، پرداخت می‌گردد. در واقع افرادی که تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند، واجد شرایط دریافت این کمک هزینه می‌باشد. لازم به اشاره است که این کمک هزینه برای جبران بخشی از هزینه‌های انجام شده در مراسم ترحیم متوفی بوده و شامل تمامی هزینه‌های پرداخت شده نمی‌گردد. در ادامه به میزان کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی اشاره خواهیم داشت.

مبلغ کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی چقدر است؟

 

کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی ۱۴۰۱، از سوی سازمان به افرادی چون همسر، فرزند، پدر یا مادر متوفی و حتی مستمری بگیر فوت شده پرداخت می‌شود. اما میزان کمک هزینه کفن و دفن چقدر است؟ در این رابطه باید اشاره کنیم که میزان مبلغ کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی، برابر با حداقل حقوقی است که فرد متوفی در همان سال فوت خود دریافت می‌کرده است. حال اگر این هزینه در سال‌های پس از فوت درخواست شود، همچنان همان حداقل میزان حقوق سال فوت در نظر گرفته شده و به خانواده متوفی پرداخت می‌گردد.

مدت زمان پرداخت هزینه کفن و دفن

کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی، پس از انجام دادن مراحل کفن و دفن بیمه شده متوفی قابل پرداخت است. در این زمان افراد باید با ارائه اسناد و مدارک لازم، برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن از سوی شعبه سازمان تامین اجتماعی اقدام نمایند. در زمان پرداخت کمک هزینه، باید ارتباط بیمه شده با سازمان برقرار بوده و حق بیمه او توسط کارفرما پرداخت شده باشد. لازم به اشاره است که بیمه شدگانی که پیش از فوت به دلیل بارداری یا بیماری خاص به طور موقت ارتباط کاری با کارفرما نداشته‌اند نیز مشمول دریافت کمک هزینه کفن و فن می‌گردند. تنها در صورتی کمک هزینه کفن و دفن قابل پرداخت نیست که شخص بیمه شده مفقودالاثر بوده و یا گم شده باشد. ولو آنکه حکم موت فرضی او نیز صادر شده باشد.

برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن چه شرایطی لازم است؟

افرادی که به هر صورتی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و فوت کرده باشند، مشمول دریافت این کمک هزینه می‌شوند. در واقع تمام بیمه شدگان اجباری، اختیاری و مقرری بگیران بیمه بیکاری هم مشمول دریافت کمک هزینه کفن و دفن این سازمان هستند. در این شرایط بازماندگان فرد متوفی می‌توانند با ارائه مدارک لازم، از یکی از شعب تامین اجتماعی هزینه را دریافت نمایند. حال اگر متوفی فاقد همسر، فرزند و پدر و مادر باشد، کمک هزینه کفن و دفن به قیم قانونی یا وراث تعیین شده در انحصار وراثت پرداخت می‌گردد. پس تنها شرط اصلی پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان، برقرار بودن ارتباط بیمه‌ای متوفی با سازمان در زمان فوت است.

 

افرادی که مشمول دریافت هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی نمی‌شوند:

  • بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد
  • مستمری بگیران بازنشسته و از کار افتادگانی که مشمول طرح پرداخت حق سرانه درمان هستند.
  • بیمه شدگانی که در کارگاه‌های دارای قرارداد واگذاری ۱ درصد و ۷ درصد شاغل هستند و وجوه پرداخت شده مبنای کسر حق بیمه می‌باشد.
  • کارمندان دولت مشمول دریافت کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی نیستند و خود موسسات دولتی مکلف به پرداخت این هزینه به بازماندگان می‌باشند.

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی

بازماندگان متوفی باید با در دست داشتن مدارک زیر، به یکی از شعب تامین اجتماعی مراجعه کرده تا بتوانند کمک هزینه کفن و دفن را دریافت نمایند.

  • اصل دفترچه درمانی شخص متوفی
  • گواهی فوت بیمه شده یا مستمری بگیر

البته به جز مراجعه حضوری به سازمان و دریافت کمک هزینه، راه دیگری نیز وجود دارد و آن هم استفاده از سایت سابقه بیمه تامین اجتماعی است. در صورتی که بازماندگان از روش غیر حضوری استفاده کنند، دیگر نیازی به ارائه مدارک حضوری ندارند. در این شرایط باید درخواست کمک هزینه کفن و دفن متوفی به طور غیر حضوری ثبت شود تا مورد بررسی و تایید سازمان قرار بگیرد.

نحوه ثبت درخواست کمک هزینه به طور غیر حضوری

برای ثبت درخواست دریافت کمک هزینه کفن و دفن، بازماندگان باید به سامانه خدمات الکترونیک تامین اجتماعی وارد شوند و از این طریق درخواست خود را ثبت نمایند. برای ثبت درخواست به طور غیر حضوری، باید کد ملی و اطلاعات کاربری شخص متوفی از قبل در سامانه مربوطه ثبت شده باشد. البته اگر بازماندگان نیز جزو بیمه شدگان تامین اجتماعی باشند، می‌توانند از طریق وارد کردن اطلاعات کاربری خود اقدام به درخواست دریافت کمک هزینه نمایند. برای این کار باید وارد سایت شده و بر روی گزینه بیمه شدگان کلیک کرد. پس از آن باید بر روی گزینه حمایت‌های کوتاه مدت کلیک کرده و گزینه درخواست کمک هزینه مراسم ترحیم را انتخاب کرد. پس از طی شدن کلیه مراحل ثبت درخواست غیر حضوری کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی، شعب سازمان موظف هستند تا در اسرع موقت به درخواست مذکور رسیدگی کرده و مبلغ آن را به حساب اعلام شده توسط متقاضی و بازمانده واریز نمایند.

چه زمانی کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی پرداخت می‌گردد؟

کمک هزینه کفن و دفن در زمان فوت فرد پرداخت نمی‌شود. بلکه برای دریافت آن باید کلیه مراحل دفن متوفی طی شده و سپس با در دست داشتن گواهی فوت بیمه شده یا مستمری بگیر، میتوان برای دریافت این کمک هزینه اقدام کرد. زمانی که مراسم دفن و ترحیم متوفی برگزار شود، بازماندگان او می‌توانند به صورت حضوری یا غیر حضوری برای دریافت کمک هزینه اقدام کنند.

روش حضوری دریافت کمک هزینه: در این شرایط بازماندگان باید مدارک لازم را در دست داشته و به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنند. در این مرکز پس از بررسی مدارک، درخواست شخص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روش غیر حضوری دریافت کمک هزینه: برای این کار باید وارد سامانه تامین شده و پس از وارد کردن اطلاعات لازم، اقدام به ثبت درخواست کرد. روش غیر حضوری برای کاهش مراجعات حضوری بیمه شدگان و رضایتمندی افراد صورت گرفته و باعث کاهش زمان و ثبت سریع درخواست می‌گردد.

جمع بندی

سازمان تامین اجتماعی حمایت‌های کوتاه مدتی را برای بیمه شدگان خود در نظر گرفته است که یکی از آنها کمک هزینه کفن و دفن است. طبق بند ۱۸ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی کمک هزینه کفن و دفن، مبلغ مقطوعی است که به منظور جبران بخشی از هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند، پرداخت می‌شود. این هزینه به بازماندگان متوفی مانند همسر، فرزند و یا پدر و مادر پرداخت می‌گردد. همانطور که اشاره شد، میزان مبلغ کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی برای افرادی که تاریخ فوت آنها بعد از 1386/11/20 باشد، معادل حداقل دستمزد ماهیانه سال فوت است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید